Sunday, September 29, 2013

Trasee Bucureste pentru Ghizi Culturali II dr. arh. Dan D. Ionescu


TRASEE BUCUREȘTENE PENTRU GHIZI CULTURALI
EDIFICII CIVILE, MONUMENTE DE ARHITECTURĂ
II




Continuăm periplul nostru pornind din P-ța Palatului, acolo unde ne-am oprit data trecută.
Înafara edificiilor civile, de-a lungul acestui traseu vom cunoaște și câteva tipuri de lăcașuri de cult, între care unele ansambluri religioase importante.


P-ța Palatului – P-ța Unirii (colocvial numită și P-ța Națiunii)
Reluând firul Căii Victoriei, din P-ța Palatului (oficial numită 22 Decembrie 1989), pornim către P-ța Națiunilor Unite. Această porțiune cuprinde numeroase clădiri istorice notabile, cu valoare arhitectonică ori memorială:
- Blocul Dragomir Niculescu” (Romarta în timpul comunismului); 1935 - 1937, arh. D. Săvulescu și R. Fraenkel; reprezentativ pentru stilul promovat de Mișcarea Modernă de arhitectură, dar și pentru comerțul bucureștean de băcănie: aici erau comercializate unele dintre produsele cele mai savuroase și rare din România, la standarde occidentale. Imobilul a fost ridicat pe locul Casei Peretz-Vanicu, sediul Partidului Conservator și a redacției ziarului Timpul, unde lucra Mihai Eminescu; aceeași locuință a fost casa natală a lui Cezar Bolliac, publicist, arheolog, revoluționar pașoptist și om politic.
- Hotelul Continental (fost Grand Hotel Broft)– colț cu Str. Câmpineanu; 1886 - 1890, arh, Emil von Rittern Forster, Filip Xenopol ?; stil neo-baroc cu elemente renascentiste de ambianță germană; cunoscut drept primul hotel de lux din București, iar în prezent se numără printre hotelurile de prestigiu ale Capitalei; aparține Fundației Menachem H. Elias a Academiei Române. După naționalizare a fost desființat, clădirea fiind ultilizată ca sediu pentru birourile a diferite instituții. A fost redeschis în 1962, dar a fost închis din nou după câțiva ani, fiind redeschis abia în anii 1970, după ce a fost restaurat (arh.Dan Iovănescu).
- Teatrul Național (1847 – 1850, arh. A. Heft, peron, fațadă și fragment de foyer reconstruite în 2003 - 2006; stil neoclasic). Inițiativa înființării și construirii Teatrului a aparținut Societății Filarmonice (fondată Oct. 1833), prin Ioan Câmpineanu și I. Heliade-Rădulescu; primul proiect datează din 1834-35 și urma să fie realizat pe o parte din locul Hanului Câmpinencii (azi …), cumpărat de la frații Serafim; Societatea Filarmonică a fost desființată (1837), din cauza criticilor ascuțite pe care membrii săi le aduceau guvernului, precum și datorită constituirii unei societăți secrete care să sprijine contracararea politicii oficiale. Ideea ridicării Teatrului e reluată în 1841 – 42, când Adunarea Obștească a aprobat și amenajarea pieții cu statuia generalului Kiseleff. Generalul – pe atunci ambasador al Imperiului Rus la Paris –mulțumi guvernului român și îl rugă „să se întrebuințeze sumele destinate pentru acest scop la facerea de cișmeli publce, ca una din lucrările de folos obștesc ce dorește drept singurul monument ce i-ar fi plăcut să i se ridice în memoria românilor. Atunci, banii strânși pentru monument, au fost folosiți pentru construirea unei rețele de cișmele publice și pentru amenajarea Grădinii Kiseleff. Apoi, locul Hanului Câmpinencii fiind prea mic, Adunarea, împreună cu Sfatul Orășenesc, a ales un alt amplasament – locul Hanului Mitropolitului Filaret și acela al boierului Petre Merișescu – pentru deschiderea Pieții și construirea Teatrului Național. Se face un nou proiect, de arh. Tallon – neexecutat -, apoi un al treilea, datorat arhitectului Anton Häfft (Heft), austriac adus de la Viena. Lucrările – amânate – încep abia în august 1849 iar la 31 Decembrie 1852 Teatrul a fost inaugurat, în prezența Domnitorului Barbu Știrbei; spectacolul a cuprins trei părți: vodevilul Zoe sau Amantul împrumutat, arie din opera Masna și trio din opera Lucreția Borgia, iar în ultima parte, finalul operei Lucia di Lamermoor. Teatrul cel mare - cum i se mai spunea – avea o sală de tip italian, care are în jur împrejur trei caturi compuse din 75 de loji foarte bogat decorate și luxos mobilate, jos peste 400 staluri și sus în galerie peste 300 de locuri; acustica sălii era dintre cele mai bune din Europa.
Edificiul inițial era inspirat după Hofthetaer din Viena. Actuala reconstrucție a fost înglobată în holul principal al Hotelului NOVOTEL. Inițial – la inițiativa ministrului Lucrărilor Publice ing. Nicolae Noica – se intenționase reconstruirea întregului teatru, pe terenul ocupat de acesta până în 1947, când a fost distrus la ordinul lui A. I. Vîșinski, sub pretextul că e grav avariat de bombardamentele germane din August 1945.
- Palatul Telefoanelor, construit de Societatea Anonimă Română de Telefoane / SART, filială a companiei americane AT&T (1930 – 1933, 1934-35, arhitecții Edmond Algy Van Saanen și Constantin Nănescu – din partea română - , Louis Weeks și Walter Froy – din partea americană). Aici au fost Casele Crețulescu – Oteteleșanu (înconjurate de o vastă grădină) transformate după 1888 în Cafeneaua și berăria Terasa (numită de bucureșteni „Terasa Oteteleșanu”), faimos local unde se reuneau oameni de litere, ziariști, pictori, sculptori, muzicieni și politicieni (I. L. Caragiale, George Coșbuc, Șt. O. Iosif, Barbu Șt. Delavrancea, Tudor Arghezi, Ion Minulescu, Victor Eftimiu, Corneliu Moldovanu, Alex. Szathmary, Iosif Iser, Constantin Grigoriu, Alfons Castaldi etc); vara, grădina era închiriată de tenorul Const. Grigoriu, care, împreună cu trupa lui, dădea spectacole de operetă. SART cumpărase imobilul, încă din 1929, dar datorită notorietății sale publice Terasa nu putea fi demolată. Au fost numeroase poteste în presă, și a fost necesară intervenția Regelui Carol al II-lea pe lângă Consiliul Comunal pentru a fi semnată Autorizația de construire a Palatului Telefoanelor. Astfel, la începutul anului 1930, vechile case, grădina cu pomi seculari (platani, stejari, castani, tei) și lacul (zis al lui Eminescu”), au fost distruse pentru noul zgârie-nori bucureștean. Edificiul Telefoanelor este monument istoric de arhitectură, datorită stilului său, rar uzitat în Europa (Art Déco american), finisajelor sale (blocuri de piatră sculptată, fier forjat, lespezi de marmoră, lambriuri și mobilier în stil național pentru birourile conducerii) și structurii sale (schelet metalic fabricat integral la Uzinele Domeniile Reșița S.A., asociat cu piatră și cărămidă); aceeași societate a mai construit două edificii similare: la Madrid și la Buenos Aires.
- Palatul Cercului Militar Național, Cl. Victoriei colț cu Str. Constantin Mille și Bd. Regina Elisabeta. Inițial Cercul Militar al Ofițerilor Garnizoanei București, era o instituție privată, de elită, fondată de către ofițerii acestei garnizoane la 15 Decembrie 1876, confiscată de către regimul comunist și etatizată în 1949 când au fost create casele armatei de garnizoană, reunind, fără nici o deosebire, ofițerii superiori, inferiori, salariații civili și familile acestora. Pentru realizarea palatului actual în 1899 a fost organizat un concurs de proiecte (cu cinci arhitecți invitați), prezentate public la Atheneul Român. Câștigător a fost declarat proiectul arh. Dimitrie Maimarolu. Din diferite motive (în primul rând financiare), construirea clădirii a fost amânată până în 1912; șantierul s-a desfășurat între 1912 – 1923, cu participarea arhitecților Ernest Doneaud, Alfred Popper, a inginerilor Anghel Saligny, Mircea Radu etc, antrepriza Blekman & Moscovici; stil II-ème Empire. Monumentala clădire este construită pe locul Sărindarului, cea mai faimoasă mănăstire bucureșteană. Avea hramul Sfinții 40 de Mucenici din Sevastia Armeniei și adăpostea două icoane făcătoare de minuni ale Maicii Domnului. Încă nu au fost descoperite documente privind ctitorul inițial; legendele păstrate îl indică drept fondator pe următorii domnitori:
- Vladislav Vlaicu (1364 – 1376/77), după bătălia victorioasă a comitelui Dragomir pârcălabul Cetății Dâmboviței împotriva oștilor Regelui Ungariei, Ludovic de Anjou (1359, 1364, 1365 sau 1369)
- Mircea cel Bătrân (1386 - 1418), după lupta de la Rovine (1395)
- “coconii domnești” – cocon = fiu / fiică, în limba română veche; azi regionalism, utilizat, d.ex., în Oaș și Maramureș -, deci fiii sau nepoții lui Mircea cel Bătrân, cândva, după 1400
- boierii Cocorăști, socotiți tot coconi domnești deoarece erau nepoții de soră ai lui Vlad IV Călugărul și de fiică ai lui Radu IV cele Mare (fiul lui Vlad IV). Cocorăștii își aveau casele lângă M-rea Sărindar: o pereche de case era pe locul Blocului Dunărea (Cl. Victoriei colț cu Bd. Elisabeta), fiind numite chiar Casele Coconilor, iar altă pereche era pe locul Hotelului Capitol.
Documentar, cea mai veche consemnare a bisericii Sărindar este într-un act din 1615 care se referă la o biserică făcută (sau refăcută) de către Gheorghe vornicul din Secărești în domnia lui Mihnea-vodă “Turcul” (Turcitul), 1577 – 1583, 1585 - 1591. Această biserică a fost rectitorită de către marele logofăt Radu Cocorăscul împreună cu Domnitorul Matei Basarab, înainte de 1645, a fost grav avariată de cutremurul cel mare din 1802 (14 Octombrie), fiind reconstruită între 1806 – 1812 (stilul fiind asemănător cu al celei vechi) și restaurată între 1862 – 1864 (ing. D. Poenaru și arh. Gaetano Burelly); ultimei intervenții i s-a datorat și deteriorarea lăcașului, datorită construirii unei westwerk (corp alipit laturii vestice, cu două turnuri). Biserica era de tip basilică cruce greacă înscrisă cu cinci turle, două de-o parte și de alta a altarului, două peste exonarthex (partea vestică a unei biserici, când nu este un pridvor) și una centrală (Pantocrator); latura estică a altarului bisericii lui Matei Basarab avea trei abside: una centrală (absida propriu-zisă) și două laterale (absidiole). Acest mod de realizare ține de tradiția romano-bizantină, fiind specifică bisericilor / catedralelor regale / princiare, construite în Republica Veneției, Regatul Siciliei, Dalmația, Croația, Serbia, Bulgaria, Ungaria, Imperiul Roman (Bizantin) etc.
Arhitectura palatului Cercului Militar (neo-baroc cu elemente neo-clasice) este inspirată după cea a palatului Thèâtre de L’Opéra din Paris (1875), proiectat de arh. Charles Garnier; elementele definitorii sunt: fațada principală desfășurată pe orizontală, două turnuri de colț (ale căror cupole din proiect n-au mai fost realizate, la ordinul comandantului Cercului Ofițerilor, lct.-col. Vasile Zottu), vasta loggie flancată de coloane perechi și terasa (numită Sărindar în amintirea Mănăstirii Sărindar) cu sălile pentru expoziții aflate dedesubt. Saloanele Cercului Militar se numără printre cele mai somptuoase din București: Salonul Bizantin, Salonul Norvegian, Salonul Gotic, Salonul Maur, Salonul de Onoare (azi Restaurantul Militar București), Sala de Festivități (azi de spectacole), Sala Sfântul Gheorghe, Sala de Marmură, Salonul Fondatorilor (în foyerul Sălii de Marmură), Rotonda Mareșalilor, Rotonda Sărindar, Rotonda Nicolae Grigorescu, Biblioteca Militară Națională (cuprinde mai multe săli), Galeria Artelor (sub Terasa Sărindar) etc.
Actuala înfățișare a Cercului Militar se datorează eforturilor remarcabile, din anii 1977 – 1989, ale întregului personal al așezământului militar de cultură. Avariat de cutremurul din 4 Martie 1977, palatul a fost consolidat între 1979 - 1984 de Trustul Carpați, dar lucrările desfășurându-se prea încet, s-a renunțat la această antrepriză, continuându-se investiția prin Centrul de Proiectări Militare și Sectorul Miliar de Construcții Nr. 1 București condus de col. Mihai Bartoș (1987 - 1989). Arhitectura palatului a fost restabilită după fotografiile de epocă de către o comisie compusă din g-ral brig. Aurel Ion, șeful casei Centrale a Armatei, g-ral mr. Ion Nedelcu, șeful Direcției de Cazare a Trupelor, g-ral mr. Ing. Gheorghe Bărbulescu, arhitecții Irena Ghițulescu, Constantin Ghițulescu, cpt. Marian Cătănă, Tiberiu Boitan, Paul Rădulescu, Ileana Costea și Dumitru Țețu; frescele istorice din sălile Bizantină ȘI Norvegiană au fost realizate de pictorul Horia Ghelu; mobilierul în stilul epocii a fost proiectat de col. Nicolae Berbec; în 1987 – 89 s-a încercat montarea a câte unui grup statuar alegoric pe fiecare turn (realizate de grupul de sculptori condus de Horia Flămând), fiecare grup în greutate de 3 tone, dar evenimentele precipitându-se, nu s-a reușit aceasta.


În josul Căii Victoriei mai putem admira:
Grand Hotel du Boulevard
Palatul Fundației Mitropolitul Nifon (colț cu Str. Doamnei)
Biserica Doamnei (fost paraclis al palatului personal al lui Șerban-Vodă Cantacuzino, înainte de a fi Domn)
Imobilul BNR, arh. Radu Dudescu, 1935, urmat de Pasajul Macca – Villacrosse – Karagheorghevici (zis Bijuteria, în timpul comunismului)
Imobilul fost al Societății Dacia-România (colț cu Str. Lipscani), arh. Alexandru Orăscu (după 1870), ridicat pe fundațiile Hanului Căpitanului Filipescu, de la 1700
Biserica Zlătari (a giuvaergiilor domnești), prob. sf. sec. XV – încep. sec. XVI, refăcută din temelii de spătarul Mihail Cantacuzino (a doua ctitorie bucureșteană a acestuia, după Mănăstirea-Spital Colțea), actuala înfățișare este din 1904, arh. Jean Pompilian, care a folosit și beton armat – printre primele biserici de la noi la care s-a utilizat noul material. Vechea incintă a M-rii Zlătari a fost definitiv demolată în 1903.
Palatul Poștelor și Telegrafelor, azi Muzeul de Național de Istorie a României; 1894 – 1900, arh. Alexandru Săvulescu – după modelul Palais des Postes, Geneva
Palatul CEC, arh. Paul Gottereau, 1896 - 1901
Dr. arh. Dan D. Ionescu


Bibliografie selectivă
Lapadat, Marius-Marcu, Fețele ornamentului, Ed. Univers Enciclopedic, Buc., 2003
Otu, Petre, Cercul Militar Național. Istoria unui palat, Ed. TRITONIC, Buc., 2004
Panait, Panait I., Muzeul Curtea Veche Palatul Voievodal, Muzeul de Istorie a Municipiului București, Buc., 1973

No comments:

Post a Comment