Numar de ore : 20 din care 12
teorie si 8 practica
Coordonator : dr. George
Radu Serafim
Continutul :
-Institutiile culturale si valentele lor pentru turism
-Clasificari. Accesibilitate. Alte elemente definitorii
-Informatia culturala si criteriile de receptare
-Organizarea traseelor turistice si ponderea optima a institutiilor
de cultura in economia unor tururi de oras cu exemplificare pe
Bucuresti
-Alte
criterii de care este nevoie sa se tina cont in organizarea vizitelor
la institutiile culturale
La sfarsitul cursului
participantii vor :
- Cunoaste – Institutiile culturale ( din Bucuresti )
- Intelege – Specificul acestora
- Evidentia – Caile de promovare a valorilor din cuprinsul lor
Obiectivele specifice ale
cursului : La sfarsitul cursului participantii vor putea propune
trasee cuprinzand institutiile culturale, identificant elementele de
sociologie si psihologie ale grupului si vor gasii cele mai oportune
forme de prezentare a valorilor culturale. Ei vor putea de asemenea
sa faca fata factorilor aleatorii care pot fi de natura sa
influenteze comunicarea.
Agenda Cursului :
Coordonator si lector :
dr. George Radu Serafim
Cele 12 ore ( teorie
) vor fi impartite in grupuri de 2 ore comform cu temele enuntate mai
sus la rubrica privind continutul cursului (5X2) la care se adauga 2
ore de recapitulare si sinteza. Sala de desfasurare : Biblioteca
Dimitrie Cantemir.
EVALUAREA CURSULUI :
Evaluarea finala prin
proiect ( individuala ). Pentru prima serie proiectul va consta
dintro propunere de organizare a unui tur de oras in cuprinsul careia
va fi cuprinse institutiile culturale.Turur ar urma sa se desfasoare
intre orele 10 a.m. si 2-3 p.m.
PRACTICA :
- Vizitarea unor
insttitutii de cultura.
- Simulare de caz in
grupe/echipe
SCHITA PRIVIND CONTINUTUL
CURSULUI :
Avand in vedere
structura participantilor la curs ( varsta, studii, cunostinte si
motivatia inscrierii la aceasta forma de pregatire ), optiunea
noastra a fost aceea de a da cat mai multe informatii intr-o maniera
cat se poate de libera, fara sa venim cu un text elaborat anterior.
Atmosfera colocviala pe care am incercat sa o promovam, deschiderea
pentru raspunsurile la intrebarile cele mai diverse ale cursantilor
putand aduce un plus de eficienta demersului propus ca obiectiv. De
la bun inceput cursantii vor cunoaste in linii mari criteriile de
clasificare ale institutiilor culturale cum ar fi, de exemplu,
caracterul lor deschis sau inchis din punctul de vedere al accesului
publicului.
De asemenea trebuie
diferentiate institutiile in functie de specificul lor. Un exemplu ar
putea fi acela al muzeelor si caselor memoriale, in opozitie cu
teatrele, opera, opereta sau filarmonica. Fiecare dintre aceste
institutii poate sa fie abordata individual, dar numai unele se
preteaza si la vizitarea in grup. Notta ben- am spus vizitarea si nu
frecventarea uunde optiunea este de regula individuala. Sunt
institutii culturale, ca de exemplu bibliotecile, unde nu exista
expozitii reprezentative pentru valorile culturale culturale. Desigur
exista si exceptii cum ar fi Biblioteca Sf. Sinod ( Antim ) unde pe
langa fondul de cartesunt expuse si carti rare care pot suscita
interesul turistilor, dar de regula asemenea ‘’raritati’’ se
gasesc mai ales in muzee ( de Istorie, al Municipiului s.a ) . Exista
si alte elemente definitorii pentru institutiile culturale unul
dintre cele mai importante fiind acela al unicitaii sau, in orice caz
a unei forme de singularitate in contextul arealelor altor mari orase
sau capitale, pornind de la exemplul Muzeul Satului sau cel al
Muzeului Taranului Roman.
Un
rol esential in contextul turismului cultural il are informatia in
conexiune cu criteriile de receptare a acesteia. Accentul nu trebuie
sa cada pe informatia livresca, dupa cum nu trebuie sufocat discursul
euristic cu abundenta datelor si altor elemente specifice unor
domenii restranse cum ar fi de exemplu arhitectura. Daca ii vom spune
unu turist ca ‘’ pe frontonul cladirii frizele sunt sustinute de
semicoloane cu capiteluri dorice si cabraul torsionat aduce separatia
intre nivelurile cladirii,, va fi foarte ‘’clar,, pentru un
nespecialist sa inteleaga de ce si cum a fos gandita respectiva
constructie. Exista si o limita de timp pentru ca informatia sa poata
fi receptionata optim. Recomandarea noastra este sa nu se depaseasca
15-20 minute, dupa care este nevoie de un respiro, de alt fel de
discurs, eventual cu elemente anecdotice, poate fi chiar cu
intamplari din experienta personala cu ‘’povesti,, care adeseori
raman in memorie mai mult decat datele unor explicatii riguroase din
punct de vedere stiintific.
S-au dat suficiente
exemple si in cazul unor alte cursuri cum ar fi cel privind
monumentele capitalei, care desigur sunt si ele parte integranta a
valorilor culturale ale orasului. Unele dintre acestea pot devenii
adevarate institutii culturale cum ar fi parcurile sau pietele. Este
extrem de greu de organiizat un traseu 100% cultural, numai cu
institutii culturale exceptand grupurile determinate profesional (
delegatii sau congrese de specialisti ) pe de o parte, dupa cum
exista si obiective care pot genera singure vizitarea intr-o intreaga
dimineata cum ar fi Muzeul National de Arta, cel de Istorie sau cel
al Satului. Asadar este extrem de important ca in economia unui tur
de oras sa includem si institutii culturale, dar nu numai acestea. De
asemenea nu este lipsit de sens ca intreaga vizita sa fie incadrata
intr-o tema unica, adica folosind un termen cam pretios,
participantii sa ajunga sa constientizeze pe langa datele prezentate
si un anume mesaj. Este,sa recunoastem, o situatie ideala insa daca
ne gandim bine ideal ar fi ca acest mesaj sa fie nu expus, declarat,
ci indus ( inclus ) .
Nu in
ultimul rand exista si alte criterii de care trebuie sa se tina cont
la includerea institutiilor culturale in programele de vizitare
dincolo de formatia profesionala, varsta si provenienta turistilor.
Un astfel de criteriu este cel privind existenta in cadrul
institutiilor a unor ‘’ghizi oficiali,, sau ‘’ofiter de
comunicare cu publicul,, , care au pentru perimetrele de vizitare
propria lor prezentare. Recomandarea este ca ghidul grupului sa lase
sa se deruleze programul pe scenariul deja elaborat si fie
acolo folosindu-se
de intervalurile de pauza sa puncteze cu elemente de anecdotice pe
care le va selecta in functie de specificul grupului. Daca are de
facut completari ( poate chiar de importanta ) ele pot fi facute la
un cofee-break dupa vizita pentru a fi consecvent cu mesajul pe care
si l-a propus cand a organizat traseul. Daca de regula traseele incep
la hotelul unde sunt cazati turistii el ar trebui sa se incheie
intr-un loc unde se poate lua civilizat masa de pranz. Toate acestea
si multe altele au fos abordate cu exemplificari in cadrul cursului.
S-au facut trimiteri bibliografice dar s-a considerat ca ar da o
bibliografie completa pentru curs nu este de natura a sluji scopului
propus, fiecare cursant trebuind sa isi pregateasca propriile sale
fise pentru a putea sa conduca grupurile si mai ales pentru a le
suscita intr-un cat mai mare grad interesul. Asa cum daca dintro
galerie pleci cu un tablou in memorie ineamna ca ai vazut o expozitie
reusita iar daca ai retinut doua lucrari inseamna ca a fost una
excelenta, asa si dupa o vizita ( tur sau circuit ) turistul trebuie
sa ramana in memorie cu cel putin unul-doua exponate sau monumente,
cu doua elemente pe care el le va asocia mereu cu specificul
civilizatiei noastre, cu istoria nationala s.a.m.d.
No comments:
Post a Comment